Bestuur en dienstverlening

Thema Publiekszaken

Realisatie van het beleid

Wat wilden we bereiken?

Thema dienstverlening
Het optimaliseren van onze dienstverlening is een doorlopend proces. Voor 2022 zijn de volgende speerpunten en ambities benoemd:

  • Werken en dienstverlening vanuit de menselijke maat
  • Een inclusieve samenleving waarin iedereen meedoet
  • Een gemeente welke persoonlijk is en waar mogelijk zorgt voor échte oplossingen
  • Dienstverlening en communicatie in heldere en begrijpelijke taal
  • Het aanbieden van (digitale) producten en diensten begrijpelijk, toegankelijk en inclusief
  • Dienstverlening gereed hebben voor invoering van de Omgevingswet

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Om de ambities op het gebied van dienstverlening te realiseren hebben we in 2022 gewerkt aan het optimaliseren van onze loketten, communicatie en participatie.

Dienstverlening vanuit de menselijke maat

  • Loket-1

Via de Loket-1 aanpak stonden we diverse inwoners bij. Deze dienstverlening vanuit de menselijke maat blijven we doorontwikkelen. Het loket houdt in dat we goed oog en oor hebben naar de vraag achter de vraag, zodat we mensen beter en gericht kunnen helpen of begeleiden.

Optimaliseren loketten

  • Verenigingsloket

De implementatie van een digitaal indieningsplatform (RXlaunch) voor vergunningsaanvragen voor het houden van evenementen is (nagenoeg) afgerond. Op 2 januari 2023 is dit platform live gegaan. Het indieningsplatform bevat een duidelijke checker, zodat aanvragers aan de hand van vragen tot een conclusie kunnen komen of voor een evenement vergunning nodig is. Daarnaast is een koppeling gemaakt met behandelsoftware (RXmission) van waaruit het toetsingsproces en de afhandeling plaatsvindt. Vanuit ons Verenigingsloket bieden we hulp bij het gebruik van het indieningsplatform aan diegenen die minder digitaal vaardig zijn. In 2023 vergroten we de functionaliteit van de software verder. In navolging van eerdere aanbevelingen van de rekenkamer heeft het verenigingsloket zich inmiddels ook verder geprofileerd bij een aantal dorpsraden. Dat krijgt in 2023 een vervolg
.

  • Burgerzaken

 Het afgelopen jaar is de digitale mogelijkheid voor het aanvragen en verlengen van het rijbewijs (DAR) gerealiseerd. We constateren dat inwoners steeds meer gebruik maken van die mogelijkheid.

De brochure met daarin alle loketten van de gemeente is in 2022 niet gerealiseerd.

Communicatie

De website van de gemeente Nieuwkoop is technisch geoptimaliseerd. Dit is de basis voor acties die we moeten ondernemen naar aanleiding van het "Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid" waaraan overheid websites moeten voldoen.

Regelmatig communiceren we via filmpjes. In sommige gevallen helpen inwoners zelfs het bereik ervan te vergroten door de filmpjes te delen via hun eigen social media-accounts.

Participatie
Er in 2022 veel gebruikt gemaakt van online participatieplatform DenkMee. We doen dit boven gemiddeld goed in vergelijking met andere gemeenten.
Daarnaast waren fysieke bijeenkomsten weer mogelijk en zijn er diverse bijeenkomsten geweest. Er is een aanzet gemaakt voor een nieuwe participatieverordening welke we in 2023 aanbieden aan de gemeenteraad.

Onderzoek Waar staat je gemeente
Het tweejaarlijks onderzoek: "Waar staat je gemeente" is in gang gezet, zodat wij weten hoe onze inwoners de dienstverlening van de gemeente Nieuwkoop ervaren en of inwoners ook ervaren dat onze dienstverlening verbetert. De uitkomsten van de enquête geven inzicht hoe inwoners onze dienstverlening waarderen. Indien nodig kunnen wij de dienstverlening verder verbeteren aan de hand van deze informatie. De resultaten van het onderzoek komen in 2023.

Nieuwe wetgeving
Vanuit het Rijk komt nieuwe wet- en regelgeving op ons af. Om de wetten uit te kunnen voeren, dienen we onze systemen aan te passen. We benoemen twee wetten waar we voorbereidende werkzaamheden voor hebben getroffen:

Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer is uitgesteld naar 1 januari 2024. De wet regelt dat de inwoner het recht krijgt om elektronisch zaken te doen met de overheid.
Ondanks het uitstel is in 2022 gestart met de voorbereidingen voor implementatie van deze wet.

Omgevingswet
Zie programmaverantwoording Ruimtelijke ontwikkeling.

Inschrijving ontheemden
Naast de bovengenoemde activiteiten, zorgde de toestroom van Oekraïense vluchtelingen voor extra werkzaamheden rondom de praktische oplossing van huisvesting en de crisisnoodopvang en met betrekking tot de noodzakelijke inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). Inschrijving in de BRP is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook noodzakelijk om in aanmerking te komen voor onder andere leefgeld, zorg en onderwijs. Met inzet van extra capaciteit is het gelukt om de inschrijving in de BRP snel te verzorgen, zonder dat de reguliere dienstverlening onder druk kwam te staan. Zo bleef onze dienstverlening op het gewenste niveau.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 14:21:51 met de export van 07/13/2023 14:01:23