Bedrijfsvoering | ||||||||
Begroting na wijziging 2022 | Rekening 2022 | Verschil | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
-428 | 10.262 | 9.834 | -459 | 10.409 | 9.950 | -31 | 147 | 116 |
Standaard lasten/baten/saldo | Rekening 2020 | Rekening 2021 | Begroting 2022 primitief | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Afwijking 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.617.836 | 9.366.110 | 9.013.374 | 9.925.737 | 9.860.088 | 65.649 | |
Bedrijfsondersteuning | 6.969.871 | 3.071.905 | 2.366.484 | 2.751.200 | 2.556.355 | 194.845 | |
Kostenplaatsen | 394 | -813 | 0 | -288.000 | -124.380 | -163.620 | |
Management en staf | 1.562.318 | 5.208.832 | 5.638.643 | 6.270.643 | 6.237.235 | 33.408 | |
Huisvesting | 1.085.253 | 1.086.185 | 1.008.247 | 1.191.894 | 1.190.879 | 1.015 | |
Baten | -316.847 | -193.231 | -211.683 | -211.683 | -216.826 | 431 | |
Bedrijfsondersteuning | -36.931 | -54.593 | -33.847 | -33.847 | -85.147 | 51.300 | |
Kostenplaatsen | -394 | 813 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Management en staf | -261.997 | -132.353 | -177.836 | -177.836 | -126.967 | -50.869 | |
Huisvesting | -17.525 | -7.098 | 0 | 0 | -4.712 | 0 | |
Totaal saldo van lasten en baten | 9.300.989 | 9.172.878 | 8.801.691 | 9.714.054 | 9.643.263 | 66.080 | |
Toevoegingen | 99.393 | 0 | 0 | 336.292 | 548.818 | -212.526 | |
Bedrijfsondersteuning | 99.393 | 0 | 0 | 336.292 | 548.818 | -212.526 | |
Onttrekkingen | -222.185 | -187.773 | -12.355 | -216.034 | -242.073 | 26.039 | |
Bedrijfsondersteuning | -74.381 | -105.969 | 0 | -203.679 | -229.718 | 26.039 | |
Huisvesting | -147.804 | -81.804 | -12.355 | -12.355 | -12.355 | 0 | |
Saldo mutaties reserves | -122.792 | -187.773 | -12.355 | 120.258 | 306.745 | -186.487 | |
Gerealiseerd resultaat | 9.178.197 | 8.985.105 | 8.789.336 | 9.834.312 | 9.950.008 | -120.407 |
Toelichting
Toelichting bij financiële ontwikkeling
LASTEN
Thema Kostenplaatsen (€ 164.000 nadeel)
Als gevolg van niet ingevulde vacatures is het budget voor lonen en salarissen met € 358.000 onderschreden.
In de in 2022 geldende CAO voor gemeenteambtenaren is de mogelijkheid opgenomen om niet besteed verlof te sparen en dit in de toekomst op te nemen. Dit opgebouwde verlof moeten wij financieel kwantificeren en in een voorziening storten. Het gaat om een last van € 97.000 In de toekomst opgenomen verlof onttrekken wij dan aan de voorziening.
Voor de inhuur van personeel is een budget van € 777.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is € 673.000 besteed. Per saldo € 103.000 lagere lasten.
Bij NJN 2022 is€ 300.000 geraamd als lagere doorbelasting op de grondexploitaties. De aframing van de doorbelasting is abusievelijk niet verwerkt. Deze begrotingswijziging is onvolledig geboekt, waardoor een optisch nadeel op de doorbelasting grexen ontstaat van € 300.000. De loonkosten zijn lager uitgevallen dan geraamd, oorzaak hiervan zijn de openstaande vacatures. Evident aan de lagere loonkosten is dat de doorbelasting van de loonkosten ook lager is (voordeel € 200.000).
Als gevolg van de systematiek, waarbij op de overige kostenplaatsen de werkelijke doorbelasting gelijk is aan de geraamde doorbelasting is ook hier een optisch nadeel ontstaan van € 200.000.
Thema Bedrijfsondersteuning (€ 156.000 voordeel)
Wij hebben van het Rijk voor de implementatie van de Wet open overheid (Woo) een bedrag van € 106.000 ontvangen. Hiervan hebben wij € 50.000 besteed. Per saldo een lagere last van € 56.000. Ook hebben we € 12.000 minder uitgegeven aan de huisadvocaat.
De kosten voor arbowetgeving zijn hoger dan begroot € 21.000). Dit komt met name door een hoger ziektepercentage en hierdoor meer gevraagde inzet van de bedrijfsarts. De periode van corona is mede oorzaak van stijging van het ziekteverzuimpercentage. Daarnaast is de administratieve werklast voor de bedrijfsarts in het kader van privacy en dergelijke toegenomen en vraagt daarom meer tijd.
De kosten voor Werving en Selectie bedragen minder dan begroot (€ 19.000). Hoewel de arbeidsmarkt krap is hebben we toch veel vacatures kunnen vervullen. In de eerste plaats omdat we onze wijze van advertenties in een nieuw en aantrekkelijk jasje hebben gestoken. En we hebben op onze website expliciet een plekje voor onze vacatures gekregen. Daarnaast hebben we onze vaste site Werken in het Westen optimaal gebruikt, LinkedIn actiever ingezet en hebben we medewerkers gevraagd om hun netwerk in te zetten voor nieuwe collega's. Hierdoor was het inzetten van externe werving via selectiebureaus en adverteren in (dure) vakbladen minder vaak nodig.
Voor het overige is er sprake van enkele kleine verschillen
De onderbezetting bij het team I&A heeft geleid tot € 213.000 lagere lasten. We gaven prioriteit aan de continuïteit en het bieden van een veilige informatievoorziening. Een aantal projecten, zoals het inrichten van een testomgeving van de makelaarsuite en maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging lopen vertraging op. Ook hebben wij minder gebruik gemaakt van ict-expertise en zijn de kosten voor hardware afgenomen door afnemend printergebruik.
Het budget voor telefonie (€ 37.000) is niet meer gebruikt omdat deze kosten binnen het budget van het KCC zijn ondergebracht.
Het onderdeel Documentaire Informatievoorziening heeft een onderschrijding van € 76.000 op het budget software en automatiseringscontracten. Vanuit afdeling Publiekszaken is dit bedrag overgezet naar DFD voor contractuele verplichtingen voor de applicatie Djuma na afronden van de implementatie. Bij DFD waren deze kosten al begroot in het ICT beheerplan 2022.
We hebben een onderschrijding van € 28.000 op het budget software en automatiseringscontracten. Er vond een openbare aanbesteding voor een nieuw financieel systeem plaats. Deze aanbesteding is mislukt. Hierdoor is het budget niet volledig besteed.
Zie ook de toelichting in thema Kostenplaatsen. In relatie tot de lagere doorbelasting van de loonkosten valt ook de doorbelasting van de overhead lager uit (nadeel € 228.000).
Management en Staf (€ 33.000 voordeel)
Het betreft hier lagere bestedingen voor software en automatisering.
Thema Huisvesting (€ 1.000 voordeel)
BATEN
Thema Kostenplaatsen (€ 5.000 voordeel)
Thema Management en staf (€ 51.000 nadeel)
Op de kostenplaatsen is een batig saldo begroot van € 178.000. Door vacatures is hiervan € 122.000 gerealiseerd
Thema Bedrijfsondersteuning (€ 51.000 voordeel)
We hebben in 2022 eenmalig meer geld van de gemeente Kaag en Braassem ontvangen voor de behandeling van bezwaarschriften (op basis van een DVO) ad € 19.000.
We hebben de voorziening personeel ISDR vrij laten vallen omdat er geen verplichtingen meer bestaan. Dit levert een baat op van € 20.000.
Wij hebben van het Hoogheemraadschap Rijnland een niet begrote bijdrage van € 20.000 in de kosten van GEO-informatie ontvangen.
Thema Huisvesting (€ 5.000 voordeel)
Reserves (€27.000 hogere toevoegingen)
Bij de besluitvorming over de jaarrekening 2021 is de reserve ICT gevormd. Aan deze reserve is het restantbudget van Automatisering ad € 213.000 toegevoegd. Daarnaast heeft een correctie plaatsgevonden in de overheveling van het restantkrediet 2021 voor zaakgericht werken. Dit betekent een lagere toevoeging van € 186.000.
Reserves (€ 160.000 lagere onttrekkingen)
Er vindt een onttrekking plaats aan de reserve Frictiekosten Personeel van € 27.000 als gevolg van de hogere kosten van mobiliteitsbeleid. Omdat de correctie van het restantkrediet van zaakgericht werken over de boekjaren 2021 en 2022 gaat, betekent dit ook een lagere onttrekking van hetzelfde bedrag ad € 186.000. Per saldo afgerond € 160.000.