Jaarrekening

Toelichting op de balans

De gemeente heeft de volgende langlopende verplichtingen:

  • In 2020 zijn contracten met Eneco en Gazprom voor respectievelijk elektriciteit en gas ingegaan voor twee jaar met zes optiejaren. Deze contracten zijn verlengd voor 2022 en 2023.
    Als gevolg van de Oekraïne oorlog is op verzoek van het Rijk het contract met Gazprom beëindigd. Hierna is er een contract afgesloten met Vattenfall per oktober 2022 tot eind 2023. Er is inmiddels gestart met een aanbestedingsprocedure voor elektriciteit en gas door een aantal gemeenten, waaronder Nieuwkoop, welke gecoördineerd wordt door de Omgevingsdienst Midden Holland. De waarde van de contracten is op dit moment ca. € 780.000.
  • In 2018 is er een contract gesloten voor de schoonmaak van diverse panden. Het contract is ingegaan op 1 januari 2019. Voor de periode 2023 - 2026 sluiten wij een nieuw contract af. De verplichting bedraagt € 160.000 per jaar.
  • In 2017 is er een DVO gesloten voor de uitvoering van Werk en inkomen. De DVO is ingegaan op 1 januari 2018 voor de duur van drie jaar, tot en met 31 december 2020. Het contract is met een jaar verlengd tot 31-12-2021. Vanaf 1 januari 2022 is er een nieuw DVO afgesloten voor een onbepaalde looptijd. De verplichting bedraagt ca. € 1.400.000 per jaar.
  • De jeugdhulp werd in 2022  voor groot gedeelte regionaal uitgevoerd  op basis van een Dienstverleningingsovereenkomst (dvo)  met de Gr. Holland Rijnland. De verplichting van de dvo bedraagt ca. € 160.000 per jaar. Dit betreft de kosten van de uitvoeringsorganisatie van de dvo exclusief de kosten van jeugdhulp.  Vanaf 1 januari 2023 zijn deze werkzaamheden onder gebracht bij de  Gr. SOZ ( Service Organisatie Zorg).
  • Voor het uitvoeren van de huishoudelijke ondersteuning is met ingang van 1 januari 2022 een raamovereenkomst gesloten voor een periode van drie jaar, tot en met 31 december 2024. Daarna is er een optie tot tweemaal verlenging van twee jaar. Er is een raamovereenkomst gesloten met drie leveranciers. Het betreft een overeenkomst zonder afname verplichting. Naar inschatting bedragen de kosten in totaal ca. € 1.425.000.
  • In 2021 heeft er een nieuwe aanbesteding plaatsgevonden voor het verstrekken van hulpmiddelen Wmo. De overeenkomst is gesloten met twee leveranciers met ingang van 1 januari 2022 voor een periode van drie jaar. De overeenkomst loopt tot en met 31 december 2024. Er is een optie tot twee maal verlenging van twee jaar. Naar inschatting bedragen de kosten in totaal ca. € 375.000.  
  • Na een Europese Aanbesteding is voor de uitvoering van de opdracht Ondersteuning Wmo een overeenkomst gesloten met de coöperatie Dichtbij in de Rijnstreek. De overeenkomst is gesloten voor een periode van vijf jaar, Van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2026. Aansluitend is er een optie tot twee maal verlenging van drie jaar. De jaarlijkse verplichting voor de opdracht bedraagt ca € 3.000.000.
  • In 2017 is er een DVO gesloten voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Het DVO is ingegaan op 1 januari 2018 voor de duur van vijf jaar, tot en met 31 december 2022. De vergoeding wordt jaarlijks bepaald en is o.a. afhankelijk van het aantal aansluitingen.
  • In 2022 hebben wij vier leaseauto's in gebruik. De contractwaarde hiervan bedraagt € 22.000 per jaar.
  • Er is een DVO gesloten voor het heffen en invorderen van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet WOZ met ingang van 1 januari 2013 voor onbepaalde tijd. De vergoeding wordt jaarlijks bepaald en is afhankelijk van de begroting van de gemeenschappelijke regeling.
  • In 2019 is er een contract gesloten voor leerlingenvervoer. Het contract is aangegaan per 1 augustus 2019 voor de duur van vier jaar, tot 1 augustus 2023. Per 1 augustus 2023 is het contract verlengd met twee jaar. Er is een optie om het contract in 2025 nogmaals te verlengen met 2 jaar. De jaarlijkse verplichting bedraagt ca. € 650.000.
  • In 2017 is er een contract gesloten voor het onderhoud en beheer van de automatisering. Het contract is aangegaan voor de duur van vier jaar, tot 1 september 2021 (met een optie tot eenmalige verlenging van vier jaar). In 2025 zal het contract opnieuw worden aanbesteed. De jaarlijkse verplichting bedraagt € 500.000 per jaar.  
  • Een aanvrager van een voorziening op grond van de WMO (zoals hulp in de huishouding, begeleiding, hulp- en vervoersmiddelen of beschermd wonen) moet een eigen bijdrage betalen. De berekening en inning van deze eigen bijdragen wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (die om privacyredenen beperkt is) is voor de gemeente ontoereikend om de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel, vast te stellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat de gemeente geen zekerheid kan krijgen over de omvang en hoogte van de eigen bijdragen.
Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 14:21:51 met de export van 07/13/2023 14:01:23